maandag 14 januari 2013

Shoppen in Knokke, het is me wat...

Luxueuze winkelstraten in Vlaanderen. U kent er waarschijnlijk wel wat. De Veldstraat in Gent, de Keyserlei  en Meir in Antwerpen, de Nieuwstraat in Brussel, de Kapellestraat in Oostende, de Steenstraat in Brugge… steevast prachtige winkelstraten met gevestigde waarden en dure merken.
 
Maar top of the bill is toch wel het mondaine Knokke! Lekker kuieren in de Lippenslaan, we doen ze dan ook graag af als “de” winkelavenue bij uitstek! Ik wandel aan de oostzijde richting zee en blijkbaar lijkt dat flaneren en kuieren niet zo’n evidentie. Om de haverklap moet ik me verschansen tussen blik en rubber – auto’s dus – om tegemoetkomende voetgangers een passage te geven. Ruimte voor terrassen is er amper, laat staan winkelwaar. Nochtans weet elke ruimtelijke architect dat een wandelpromenade moet opgebouwd zijn uit een activiteitenzone met gezellige terrasjes en uitgestalde winkelwaar,  een bewegingszone om je daadwerkelijk te kunnen voortbewegen en je niet te hoeven verschansen en tot slot een objectenzone, wat ze de ruimte noemen voor straatmeubilair. Je kent het wel vanop jullie wandeling op de ramblas in Barcelona, bankjes en stoelen enzo, waarop je even kunt uitrusten. Blijkbaar is de ruimte in de Lippenslaan te beperkt om dat beetje ruimte aan de flanerende Zoutien of Kneistenaar te gunnen, onze ruimtelijke ordening is nu éénmaal niet wat het behoort te zijn.
 
M’n kritisch oog verplicht me echter om wat verder te kijken dan het voetpad breed is. In m’n zoektocht naar de antiquair aan de overzijde, tussen alle wagens verschanst, tel ik even de stroken. Eén parkeerstrook, een rijstrook met een stapvoetse file, in de middenberm nog een parkeerstrook, dan nog een rijstrook met een stapvoetse file en plots nog een derde parkeerstrook. Maar liefst 5 stroken met wagens! Weet u waar er nog 5 stroken met wagens te vinden zijn? Juist ja, op de ring van Brussel… en daar staan ze ook stil !
 
Misschien had ik maar beter m’n fiets genomen. Laverend tussen de stilstaande wagens, achterna getoeterd door dames in een bontjas achter een veel te groot stuur in een veel te grote wagen… Toch niet zo aangenaam om te fietsen. Ik plaats maar vlug mijn fiets tegen één van de vele parkeerautomaten want een ruime overdekte fietsenstalling kan ik moeilijk vinden. En op het trottoir wil ik toch m’n medewandelaar niet in de weg lopen.
 
Ik neem volgende keer wel de trein naar één van de eerstgenoemde steden met prachtige wandelpromenades, waar de auto slecht te gast of zelfs niet te bespeuren en waar in 3 stroken parkeren al helemaal te zot voor woorden is! Misschien wordt het de Steenstraat, vlotjes met de centrumbussen tot aan Sint-Salvator. Of naar Gent wellicht, waar ik door de Veldstraat heen kuier en even opzij spring voor een sympathieke bel van tramlijn 1. Volledig de andere kant van het land en onontgonnen terrein voor de “Lippenslaan-architect” is de Kapellestraat in Oostende of de Meir in Antwerpen. Daar is er waarachtig zelfs ruimte voor een terras waar ik tussen een Fnac en H&M bezoek vlug even een cappucino slurp.
 
We stoefen zo graag met onze citytrips naar Parijs, Londen of Barcelona waar we heerlijk kuierend in autovrije centra de winkeletalages gadeslagen of waar we al hoppend op het openbaar vervoer de stad verkennen. We hebben er vele ettelijke euros voor veil, terwijl we er niet bij stil staan dat zo’n zaken toch ook in Vlaanderen mogelijk zijn (getuige de aangehaalde voorbeelden). Waarom dan niet in Knokke? Waarom dan niet in de mondaine Lippenslaan?
 
Laat maar zitten, die o zo vermaarde “Avenue Lippens”, ik zoek het wel verderop…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten